חדשות

סערת הזיהום במפרץ חיפה: כתב עת בינ"ל פירסם את מפת תחלואת הסרטן באזור

המפות שפורסמו בכתב העת Environmental Research הן חלק מהמחקר שנערך באוניברסיטת חיפה בנוגע להשפעות הזיהום במפרץ חיפה על תחלואת הסרטן באזור

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

הירחון הבינלאומי Environmental Research פירסם חלק מהמחקר הישראלי שנערך באוניברסיטת חיפה, ושבחן את הקשר שבין זיהום אוויר באזור חיפה והקריות לבין ריבוי מקרים של סרטן ריאה וסרטן מסוג לימפומה שאיננה הודג'קין. לפי המחקר, שנתונים חלקיים ממנו פורסמו בישראל כבר בתחילת השנה ועוררו סערה, שיעור מחלות סרטן אלו הוא פי שלושה מהממוצע הארצי באזורים מסוימים בקרבת התעשיות הפטרו-כימיות במפרץ חיפה.

העיתון "ידיעות אחרונות", המדווח על כך היום (ג'), מסר כי בפרסום הנוכחי בכתב עת הבינ"ל מוצגות מפות, המראות באילו אזורים בחיפה ובקריות יש יותר מקרי סרטן מהממוצע הארצי – לעומת אזורים שבהם הנתונים נמוכים מהממוצע. בין החוקרים החתומים על הדיווח בכתב העת המדעי נמצאת גם פרופ’ ליטל קינן-בוקר, סגנית מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות ומניעתן במשרד הבריאות.

בפרסום הנוכחי בכתב עת הבינ"ל מוצגות מפות, המראות באילו אזורים בחיפה ובקריות יש יותר מקרי סרטן מהממוצע הארצי

מהמפות ניתן לראות, כי יש "אזורים חמים" של תחלואה במורדות הכרמל -מול הנמל, מול האזור שבו עומדת תחנת הכוח, בנשר, על הכרמל ובמורדותיו. שכיחות גבוהה מהממוצע של סרטן ריאות, אם כי לא ברמות הגבוהות ביותר, יש גם בחלק מהאזורים בקריית חיים וקריית אתא. בנוגע ללימפומה שאיננה הודג'קין ישנם "אזורים חמים" בקריית טבעון ובקריית ביאליק. הנתונים המוצגים במפות מבוססים על נתוני רשם הסרטן הישראלי.

בדיווח נמסר, כי המפות מראות, בין היתר, כי במקומות הפונים לאזורי התעשייה, בתי הזיקוק, לתעשייה הפטרוכימית, לאזור הנמל שבו ניצבת תחנת הכוח של חברת החשמל ולמכלי הדלק הגדולים יש שיעור גדול יחסית של מקרי סרטן.

העיתון ציין, כי בעוד שבין הגורמים השונים יש הסכמה כי רמת הזיהום באזור חיפה גבוהה – ישנה מחלוקות בין המומחים בשאלה אם התושבים משלמים על כך בבריאותם, באיזו צורה, והיכן נמצאים המקומות הכי מועדים לתחלואת סרטן.

לפי הדיווח, בעוד כמה שבועות, בעקבות עבודה של ועדה מדעית משותפת למשרדי הבריאות והגנת הסביבה, צפוי להתפרסם סיכום ראשון בנוגע למחקר, שבוצע באוניברסיטת חיפה.

אחד מממצאי המחקר שעוררו את העניין הרב ביותר היתה הטענה לפיה תינוקות באזורי חיפה והקריות שבהם זיהום אוויר גבוה נולדים עם היקף ראש קטן מהרגיל. הסוגייה גררה ביקורת נגד החוקרים על איכות עבודתם. משרד הבריאות מצדו הגיב עם נתונים שסתרו ממצא זה. לאחר זמן מה הודה המשרד להגנת הסביבה שבדרך בה בוצע המחקר אכן נתגלו בעיות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מפרץ חיפה,  זיהום,  תעשיות פטרו-כימיות,  כתב העת Environmental Research
תגובות
אנונימי/ת
08.07.2016, 11:06

אכלנו אותה או יותר נכון,נשמנו אותה...