דעות

רק בחודשים האחרונים אני מבינה את המסירות של אבי כרופא

מעטים האנשים שהיו מסוגלים לעבור את מה שאבי, פרופ' מיקי וינטראוב, ושאר הרופאים המופלאים במחלקה שלו עברו מאז ספטמבר, למען החולים שלהם

אבא שלי הוא אחד הרופאים המסורים שאני מכירה. כבר 20 שנה שהוא יוצא לעבודה בשש בבוקר וחוזר רק לאחר החושך. הילדות שלי רצופה בזכרונות של טלפונים מחולים ומהמחלקה - בארוחות שבת וחג, באמצע הלילה, גם בחופשים בחו"ל. כשהיינו קמים בבוקר, לא אחת היינו מגלים שאבא התעורר באמצע הלילה ונסע לבית חולים - כי ילד שהוא מטפל בו חולה, או נפטר.

רק כשהתחלתי לעבוד ב"הדסה" בעצמי בתור מתמחה בילדים, הבנתי כמה זה לא מובן מאליו. שלא כל רופא מגיע לשבת עם המשפחה שעות ארוכות, מסביר בסבלנות, ולפעמים פשוט יושב בשקט ומחזיק יד להורה עצוב ומבוהל; שלא כל רופא זוכר את כל הילדים שאי-פעם עברו במחלקתו; שלא כל רופא מכיר כל אחות וכל עובדת סוציאלית וכל מנקה ומחלקת אוכל במחלקה שלו.

זה כבר נהיה משפט בסיסי אצלי - "יעל, אבא שלך הוא רופא מדהים, את יודעת?" ואני כבר התרגלתי להגיד "כן, אני יודעת, הוא גם אבא משהו משהו".
אבל רק בחודשים האחרונים אני מבינה באמת את המסירות שלו, מסירות שאני לא בטוחה שיש בי, שאין ברוב האנשים. כי מעטים האנשים שהיו מסוגלים לעבור את מה שהוא ושאר הרופאים המופלאים במחלקה שלו עברו מאז ספטמבר.

"אני לא חושבת שמישהו דמיין לאן נגיע. גם בתסריט הבלהות של הרופאים האלו, הם לא חשבו שיפרסמו עליהם בעיתון שהם המן, ושתי (או זרש, למי שבקיא במגילה), ויזתות ומנסים להרוג את כל ילדי עין כרם"

אני לא יודעת אם הייתי עומדת באיומים מצד מנהל בית חולים, בהפניית עורף מצד הרופאים שהם עובדים לצדם כבר שנים ב"הדסה", בתקשורת שקוראת להם רופאים "נוטשים" כשבעצם הם עושים בדיוק ההפך, הם עומדים לצד החולים.

כשאני מנסה להסביר לאנשים למה מה שהנהלת "הדסה" ביקשה לעשות הוא כל כך שגוי רפואית, כל כך מסוכן, אני נותנת את הדוגמה הבאה: נניח שהילד שלך, או הנכד שלך, היה חולה בדלקת ריאות. האם היית מסכים שיטפלו בו בפנימית? האם היית נותן לרופאים שאין להם הכשרה לטפל בילדים, לאחיות שאין להן הכשרה לטפל בילדים, לגעת בילד שלך? והאם לא היית רוצה שהרופא של הילד שלך יעמוד על הרגליים האחוריות ויעשה הכל, אבל באמת הכל, כדי לא לאפשר לזה לקרות? ועכשיו דמיין שלא מדובר בדלקת ריאות, אלא באחת הפרוצדורות הכי מסוכנות ברפואה.

זה בדיוק מה שקורה בהשתלות מח עצם כעת - לוקחים ילדים ומשתילים אותם במחלקת השתלות מבוגרים. האחיות שם, שהן אחיות טובות ומקצועיות, אינן מוכשרות לטפל בילדים. הרופאים שם, שהם רופאים טובים ומקצועיים, אינם מוכשרים לטפל בילדים. ולכן זה פשוט לא משנה כמה הם אנשי צוות נהדרים - אין להם את הידע הדרוש לטפל בילדים. נקודה.

הם לא יודעים לזהות מינונים גבוהים פי כמה מהדרוש לילד (כי זה המינון הדרוש למבוגר), הם לא מכירים את הפרוטוקולים לטיפול בילדים. הם לא הוכשרו לזהות כשמצבו של ילד מידרדר. וזה עוד לפני הדיון על איך נפשו של ילד נפגעת כשהוא שוכב במחלקת מבוגרים, מוקף חולים קשים, קשישים.

הנהלת בית חולים "הדסה", במאמציה להציל כלכלית את בית החולים, הייתה מוכנה לחצות קווים אדומים, שלדעתי הם "ייהרג ובל יעבור". הם היו מוכנים לטפל בילדים באופן לא ראוי ומסוכן, ולהטיל אימה על אחיות ורופאים על מנת שלא יגלו זאת להורים. אני אוהבת את "הדסה", אני אוהבת את האנשים שעבדתי איתם במהלך ההתמחות שלי. ההנהלה הזאת היא לא ה"הדסה" שלי.

אבל אני מקוה שגם אם אני אוצב אי פעם בדילמה שבה אצטרך לבחור בין הנאמנות שלי לבית החולים לבין הנאמנות שלי לחולים שלי, אני אבחר כמו תשעת הרופאים האלו.

זה הגרעין של כל הסיפור. אבל משם, הכל הלך והידרדר כמו כדור שלג איום ונורא. אני לא חושבת שמישהו דמיין לאן נגיע. גם בתסריט הבלהות של הרופאים האלו, הם לא חשבו שיפרסמו עליהם בעיתון שהם המן, ושתי (או זרש, למי שבקיא במגילה), ויזתות ומנסים להרוג את כל ילדי עין כרם; הם לא חשבו שמשרד הבריאות, שהיה אמור להיות הרגולטור, כף המאזניים, הקול השפוי, יאיים עליהם, יאיים על בתי חולים אחרים שלא יתקרבו אל הרופאים האלו, יפיץ שקרים בתקשורת בלי מעצורים; הם לא חשבו שבתקשורת יתחולל מחול שדים ושבפייסבוק אנשים שלא מכירים אותם יגידו עליהם שהם מונעי אגו, ושהילדים הם רק נשק בידיהם; שהם יצטרכו לעמוד בבית משפט ולהתחנן על זכותם שלא לעבוד במקום שמתייחס אליהם באופן הזה.

אני לא חשבתי שאני אצטרך לקרוא יומיום דברים איומים על אבא שלי. שאני אצטרך להסביר לילדים שלי למה סבא מופיע בטלוויזיה ולמה יכול להיות שהרע ינצח. אבל למרות שזה כואב נורא, זה לא הכאב האמיתי שלי. כי זה כאין וכאפס לעומת הכאב של ההורים מהמחלקה. המצב שבו הם מעמיסים על כתפיהם לא רק את המלחמה הפרטית שלהם אלא גם את המלחמה הזו, הוא תעודת עניות למדינה שלנו ולנו.

את המלחמה הזו הם עושים יחד עם הרופאים. ואני חושבת שהסיבה היא שההורים מבינים מי נלחם לצדם, מי אתם ומי נגדם.

הלוואי והמצב הזה יגמר כבר, הלוואי ויהיה פתרון, אבל לא סתם פתרון, לא שקט תעשייתי. פתרון אמיתי, שבו חולים יקבלו את הטיפול שמגיע להם, עם הרופאים שמגיעים להם. והלוואי וכולנו נלמד שיעור מכל הסיוט של החודשים האחרונים. על המסירות של הרופאים, אבל בעיקר על המסירות של ההורים.

* פורסם במקור כפוסט ב"פייסבוק" ומובא כאן באישורה של הכותבת

נושאים קשורים:  דעות,  משבר ב"הדסה",  פרופ' מיקי וינטראוב,  ד"ר יעל וינטראוב,  המרכז הרפואי "הדסה",  יחסי רופא חולה
תגובות
אנונימי/ת
22.06.2017, 13:38

כאבא לילד במחלקה-אעמיד אותך על טעות קטנה-.הרבה פעמים ראיתי אותו במחלקה לפני השעה 6 בבוקר.

אנונימי/ת
22.06.2017, 13:59

איך מעיזים לפגוע באדם נפלא כזה

אנונימי/ת
27.06.2017, 22:12

מעולה,עכשיו הוא יוכל לקום מוקדם ולהיות ראשון בלשכת אבטלה..

אנונימי/ת
22.06.2017, 16:55

האם מנהל בית החולים מאיו קליניק בניו יורק היה מכנה רופא בתואר המפוקפק-"המן הרשע" האם היה נשאר יום אחד בתפקיד המנהל?

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:19

ברור שלא. הוא גם לא היה דירקטור ב"אחים נאווי" במקביל למרות שמאיו קליניק בניגוד לשיבא אינו בית חולים ממשלתי...

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:19

מאיו קליניק, קלאס קליניק, מה זה משנה....

אנונימי/ת
24.06.2017, 00:00

No way !!! Only the corrupted Rotshtein under the corrupted Lizman/Bibi

אנונימי/ת
25.06.2017, 06:42

גם הדסה אינו ממשלתי...

אנונימי/ת
22.06.2017, 17:00

היום כותבת ביתו של וינטראוב. גם בנו של רוטשטיין בידיעות אחרונות. ביתו של רוטשטיין לפני כשבוע.. שני האבות מתבצרים כל אחד בעמדתו.
הצעה: יפגשו הילדים, וינסו בכוחות משותפים להביא לפשרה.

22.06.2017, 17:08

מצטער שלא הופעתי בשמי להודעה הקודמת

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:17

לא נורא גד, הרי במרבית התגובות אנחנו מזהים היטב את תביעת אצבעו של ד"ר רוטשטיין ומיסטר ג(יי)ד....

אנונימי/ת
22.06.2017, 18:40

לא יאומן!
לאן עוד אפשר להגיע??

אנונימי/ת
22.06.2017, 22:11

אני מצדיע לאביך שהלך עם האמת שלו המצפון שלו והמקצועיות שלו עד הסוף.אין לצערי רופאים כאלה היום

אנונימי/ת
23.06.2017, 09:20

הלך הזרזיר-גד נתן אצל העורב-רוטשטיין

23.06.2017, 11:38

הי אלמוני, לא חסרים פתגמים ואמרות כנף. למשל, ״הטוב ברופאים לגיהנום״ של הרמב״ם, ועוד ועוד. כשאין מה לומר, הספין ״המשמיץ״ הוא המפלט. לגבי כמוך נאמרו שניים: סייג לחכמה שתיקה, או הפוסל, במומו פוסל.
אז לא שתקת...

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:12

גד נתן, מי משלם לך והאם הוא עושה את זה בכסף? בשווה כסף? האם ישירות לחשבון או בעסקה סיבובית?

23.06.2017, 10:19

לכל אחד מהצדדים יש תמיד את האמת המוחלטת שלו וככה , מרוב עמידה על דעתם,
הם יכולים לפתוח במלחמת חורמה זה מול זה. אנשי רפואה זה מול זה , זה כמו מלחמת
אזרחים . למען הרפואה והערכים שהיא מייצגת - תתגמשו וקצת תוותרו ותפסיקו
לשנוא בכזאת עוצמה. תשקיעו את האנרגיות בטיפול בחולים !! תמצאו את שביל הזהב.

אנונימי/ת
23.06.2017, 10:30

הלקח לרופאים: אל תעזו לעמוד על דעתכם מול הנהלה מרושעת, משרד הבריאות הוא משענת קנה רצוץ.
אני מקווה שיהיה בי האומץ לעמוד על דעתי כמו ההמטולוגים מהדסה אם אהיה בסיטואציה דומה.
אני קורא לרופאים, לסטאז'רים ולמתמחים לסרב לעבוד במקומות בהם יש הנהלה כה מחליאה ומרושעת.

לצערי אל אף שאני מזדהה עם הרופאים וההורים אי אפשר להתכחש למצבה הקשה של הדסה שבנים האחרונות ותעיינו בכותרות שהיו יוצאים בעיתונים בשנים האחרונות על סכנה מיידיתסגירת הדסה זה היה במצב אמיתי של פשיטת רגל עד שהגיע פרופסור רוטשטיין ואם כל החסרונות שלו ויש לו כמה חסרונות, אבל כנראה חלק מהחסרונות יש בהם גם מעלות ותראו שמאז שהוא הגיע המצב שם מתייצב ומתחיל לחזור לעצמו לכן חשוב לזכור שאם ביה"ח היה קורס גם במחלקה המדוברת הייתה קורסת.
לכן באמת כדאי שיגיעו לפיתרון וכמה שיותר מהר

אנונימי/ת
23.06.2017, 12:19

מדהים. מסקנה נכונה. לא לעבוד עם הנהלה עליה אתה חולק. אבל התפטרות מחאה של מחלקה שלימה ונטישת חולים? גם לשם היית מגיע? תקרא היום את הראיון עם ברבש בידיעות אחרונות. נא לזכור למה רוטשטיין הגיע להדסה? הטיטאניק הייתה בשלבי טביעה, ובגלל מי ומה?

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:15

ידידי, רפואה למצער היא מקצוע לקונפורמיסטים. חבל אבל "שתיקת הכבשים" מחרישת אזניים.

אנונימי/ת
23.06.2017, 21:49

רוטשטיין לא מציל את הדסה, להיפך. נכונותו להמר על כל הקופה בהתנכלותו למחלקה קטנה ורגישה מוכיחה את אופיו הפירומאני. רק להזכיר את הנתק שלו עם ועדי העובדים, את הריב עם האוניברסיטה (מכון MRI, בית ספר לרפואת שיניים) ועוד כהנה וכהנה התנהגויות של פיל בחנות חרסינה. בטוח שיש בישראל כמה "מצילים" ברמה שלו. שיבואו ויעשו עבודה שקטה, יעילה ואנושית כדי לשקם את סוכת הדסה הנופלת...

אנונימי/ת
25.06.2017, 13:00

רק פרט קטן חסר. הפירומן הביא את הדסה שהייתה על פי תהום לרווח כספי כבר בשנה ראשונה לכהונה כמנהל...

23.06.2017, 11:23

חברי, תפסיקו להיות תמימים. להנהלות ביתי חולים וגם למשרד הבריאות לאכפת גם מהרופאים וגם מהחולים. הדבר היחיד שמעניין אותם זה כסף, ורק כסף-אולי גם אגו ומשרות שלהם. הם ידעים שרופא טוב עלה כסף, ולכן אין להם שום ביעה לפטר אותו ולהחליפו לרופא פחות טוב, העיקר שהיה yesman.
המסירות? דעגה למטופלים? למי אכפת.
אני לא זוכר מי עמר את העמירה:״ כאשר אתה מנסה להבין מה הוא מניע של איש פוליטי- תנסה לזהות מה הוא אינטרס כלכלי שלו, ואז הכל יהיה ברור״
צער לי

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:15

בדיוק כך.

23.06.2017, 11:54

אם רק רבע מהרופאים היו אנשים בסדר גודל מדהים כמו אבא שלך- כל המערכת היתה נראית אחרת. ובוודאי ובוודאי שאם בהנהלת בית החולים היו יושבים אנשים מסוגו- לא היינו מגיעים למצב ההזוי הזה.

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:15

אפילו שמינית!

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:22

המטריד ביותר הוא העובדה שאין מי שמשתלט על הבריון המטיל חיתתו, המסר שזה משדר לאנשי המערכת הציבורית והרפואית בישראל הוא הרסני לדורות.

אנונימי/ת
26.06.2017, 22:54

את שניהם זכיתי להכיר; מיקי, האיש והרופא - הצנוע, המקצועי, המסור והמדהים, ורוטשטיין, הפרופ' המהודר ש"יורה במי שמאיים עליו".... שמן ומים, מים ושמן....אחת הדרך - להפרד !

אנונימי/ת
23.06.2017, 13:31

חוצפה שמאפשרים לבני /בנות המשפחה של המעורבים בסכסוך לסנגר כל אחת על צד זה או אחר. זה לא רלוונטי להשגת פתרון לסכסוך. הגבהת הלהבות בהתלהמות ותיאורים הם רק יחסי ציבור ואלה לא במקומם.

אנונימי/ת
23.06.2017, 19:08

אביך אדם מדהים אין היום רופאים כה אמיצים ועם אינטגריטי כזו

אנונימי/ת
23.06.2017, 19:15

למיטב הבנתי לא מדובר בטיפול בילדים ע"י רופאי מבוגרים כי אז יש להניח כי האחרונים היו מתנגדים, האתיקה המקצועית שלהם ומוסריותם אינם נופלים מאלה של הנוטשים. מדובר באכסניה בלבד לילדים המושתלים במחלקת המבוגרים אולי אפילו חדר לחוד עם טיפול ע"י רופאי ילדים. זאת מטעמי חסכון בתנאים, בעזרים ובמכשור המיוחד הדרוש. אודה אם תתקנו אותי או תאשרו ואז אין לטענתה של ד"ר ויינטרוב כל בסיס. מדובר גם במס' קטן יחסי של השתלות כ 40 לשנה.

אנונימי/ת
23.06.2017, 19:24

את יכולה להיות גאה באביך.אלה אנשים מעטים שגורמים שעולמינו טוב יותר

אנונימי/ת
24.06.2017, 08:55

האיש הרע בכל הסאגה הזאת זה פרו הלוי שפיתה וסיכם עם הרופאים. רצה לבנות עצמו על חורבותיה של הדסה . אם הלוי לא היה עושה את מעשה הנבלה לא היה משבר כזה עמוק. כנראה שהכפה על ראשו זו תחפושת מוסר שואף לאפס

אנונימי/ת
25.06.2017, 15:13

מסכים עם קודמי שהאחראי העיקרי לקטסטרופה הזו זה הלוי שפיתה את רופאי הדסה וזו לא פעם ראשונה. מסכים גם בסוגית הכפה על ראשו שזו לא אינדיקציה למוסר. במקרים רבים לצערנו נהפוך הוא

אנונימי/ת
25.06.2017, 06:45

עבדתי אם אבא שלך, אדם נפלא בכל מישור. הערכתי ומעריך אותו. הפעם טעה קשות בפתרון שנתן לבעיה אמיתית.

אנונימי/ת
25.06.2017, 11:21

כמנהל מחלקה אני יכול לומר שאין שום ספק שאבא שלך רופא מסור מיקצועי מעל ומעבר אבל..
הוא לא מנהל בית החולים אלא מנוהל על ידי מנהל בית חולים . בית החולים פשט את הרגל הגיע מנהל וייצב את מצבו עד כדי רווח כספי. במידה והמהלך הזה לווה בתופעות שהכבידו מאד על אביך הוא היה חייב להתפטר אבל לבד!!!צ ובלי המרדה מסע יחסי ציבור והכפשת צוות שהגיע לסייע מבית חולים אחר.
אביך רופא דגול. הוא שגה קשות בצורת ההתנהלות.

אנונימי/ת
25.06.2017, 13:44

אין ספק שפרופ ויינטראוב הוא רופא מסור, מקצועי ואנושי. עם זאת הוא שגה.
לא ראינו שנוהל מאבק מתוך הדסה, מאבק מקצועי בשאלות מקצועיות. אנחנו יודעים שלמנהלי מחלקה יש הרבה כוח בתוך בתי החולים. אנחנו יודעים שלרופאים יש קביעות, לא מפטרים אותנו כל כך מהר, אם בכלל. יש הרבה דרכים להאבק מתוך בית החולים. אבל פרופ ויינטראוב בחר לפנות לשערי צדק.
במהלך הזה פרופ ויינטראוב (בתמיכת הנהלת שערי צדק) ניסה לדאוג לעצמו, לצוות שלו ולמטופלים שלו, תוך התעלמות ממערכת הבריאות כולה. אנחנו עדיין מערכת ציבורית, וכספים שמוקצים להצלה של בית חולים קורס או לפתיחת מחלקה ושירותים בבית חולים שכן נמנעים מבתי חולים אחרים ומהמטופלים שלהם.
במאבק הזה פרופ ויינטראוב השתמש בכוחו, שנובע מהמחסור בהמטואונקולוגים לילדים בארץ ומהאוכלוסיה המיוחדת שבה הם מטפלים.
הגיע הזמן כבר להודות בטעות. זו תהיה גדולה אמיתית.

אנונימי/ת
26.06.2017, 20:21

איך אתה יודע שלא נוהל מאבק? הדבר הסביר יותר הוא שלא הקשיבו לדבריהם עד להתפטרות ממש. מעל לחצי שנה. ועוד טרם הפניה לשערי צדק. אולי משום גבהות לב או משום שלא חשבו שבאמת יתפטרו. אבל העובדה היא שהם נתנו התראה ארוכה. וכמו כל דבר במדינתנו חיכו עד לרגע האחרון. השוני הוא שהם מימשו את האיום ולא התקפלו בפני האיום. כתלמיד לשעבר של הרופאים הנפלאים הללו אין לי ספק שרק הילדים בראש מעייניהם. כך היה וכך יהיה.
נקודה נוספת בנוגע ל"מרד". שכל אחד ישאל את עצמו אם היה מתפטר עבור המנהל (העוזב) שלו? מבלי היה משוכנע לחלוטין בצדקת דרכו. אני לא

אנונימי/ת
26.06.2017, 00:11

מה שמתמיה אותי, שבכל הסיפור הזה לא שמעתי ולו פעם אחת את עמדתו של פרופ' יורם וייס, מנהלו הישיר של פרופ' וינטרוב, וכן לא נשמעה דעתה של פרופ' פרץ, מנהלת מכון שרת בהדסה