חדשות

ב"שערי צדק" הותקנה פיסטולה לדיאליזה בצנתור במקום בניתוח

השיטה החדשה עשויה למנוע חסימות מוקדמות של הפיסטולה המאפיינת את הניתוחים הרגילים ולהגדיל את שיעור ההצלחה עד 90% בניתוח

התקנת פיסטולה לדיאליזה בצנתור ב"שערי צדק". צילום: דוברות בית החולים

מומחים לכלי דם בבית החולים שערי צדק בירושלים התקינו פיסטולה לדיאליזה בצנתור במקום בניתוח. לדברי ד"ר דוד שמש, מנהל היחידה לניתוחי גישה לדיאליזה, השיטה החדשה עשויה למנוע חסימות מוקדמות של הפיסטולה המאפיינת את הניתוחים הרגילים ולהביא את שיעור ההצלחה לרמה של עד 90% בניתוח. עד כה, שני מטופלים ראשונים עברו בהצלחה את הפרוצדורה, הראשון בן 67 והשני בן 29. שניהם שוחררו עוד באותו היום לביתם ללא כאבים.

המרכז לניתוחי גישה להמודיאליזה ב"שערי צדק" נבחר למרכז הרפואי הראשון בארץ להתקנת פיסטולה על ידי חברת אמי טכנולוגיות, בהיותו מרכז ארצי לניתוחי גישה להמודיאליזה. הפעולה, הראשונה מסוגה בארץ, בוצעה על ידי ד"ר אדם פרקש, מנהל היחידה לאנגיוגרפיה יחד עם צוות רב תחומי של היחידה לניתוחי גישה לדיאליזה: ד"ר דוד שמש, מנהל היחידה, ד"ר חיג'אזי גימאל, רופא בכיר ביחידה לכלי דם וד"ר אנטוני פרשטנדיג, רופא בכיר ביחידה לאנגיוגרפיה.

את הניתוח ליווה מרחוק מחדרו בבית החולים בפטרס ביוון, ד"ר פנגיוטיס קיטרו, מומחה מוביל בעולם בתחום, באמצעות מצלמת 360 שהותקנה בחדר הפעולות ב"שערי צדק" ושידרה בלייב את המתרחש.

השיטה הייחודית מבוצעת בצנתור בשיטת אנדו AFV וכוללת שימוש במכשיר WAVELINQ שמכיל מגנט בקצה כל אוחזן של הפיסטולה, האחד בעורק והשני בווריד. לאחר הצמדת המגנטים בין העורק לווריד, מבוצעת באמצעות התקן מיוחד צריבה מדויקת בין העורק לווריד ומתאפשר החיבור המגנטי בין שתי קצוות הפיסטולה.

ד"ר שמש: "פעולה פורצת דרך זו עשויה למנוע חסימות מוקדמות של הפיסטולה המאפיינת את הניתוחים הרגילים ולהביא את שיעור ההצלחה לרמה של עד 90% בניתוח. מעבר לכך, ביצוע חלק מהניתוחים בפעולה זו יפנה למנתחים יותר זמן לביצוע הניתוחים המורכבים יותר למטופלים הזקוקים לכך. מדובר בהתקדמות טכנולוגית משמעותית שצפויה ללכת ולהשתכלל עם הזמן וכדאי ליישמה בכל היחידות לניתוחי כלי דם".

ד"ר פרקש הוסיף: "מדובר בהזדמנות נוספת למטופלים המורכבים, אשר האלטרנטיבה היחידה עבורם הוא קטטר חיצוני שמוכנס ישירות לווריד או ניתוח המייצר חיבור בין עורק לווריד. הצנתור הוא ממש בשורה עבורם".

לדברי ד"ר גימאל, "עד כה מנתונים להם אנו עדים מרחבי העולם, הטכנולוגיה החדשה  שלENDO-AVF  מתאפיינת בשיעור הצלחה גבוה ושיפור באיכות חיי המטופל הנדרש לטיפולי הדיאליזה. בעידן של התקדמות  בניתוחי כלי דם עם כניסת הגישה הזעיר פולשנית, הגיע זמן ליישמה גם בניתוחי גישה לדיאליזה בגישה אנדווסקולרית".

נושאים קשורים:  חדשות,  בית החולים שערי צדק,  ד"ר דוד שמש,  ד"ר אדם פרקש,  ד"ר חיג'אזי גימאל,  ד"ר אנטוני פרשטנדיג,  ניתוחי גישה לדיאליזה,  פיסטולה לדיאליזה בצנתור
תגובות