COVID-19 בישראל

445 מהנכנסים לישראל בחודש האחרון אובחנו כחולי קורונה

שיעור גבוה של מאומתי-קורונה שנחתו בישראל בשבועות האחרונים הגיעו מהודו | מחשש לכניסת וריאנטים, במשרד הבריאות דורשים לצמצם כניסת זרים מהודו וממדינות נוספות

נוסעים חוזרים בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

שיעור גבוה של מאומתי-קורונה שנחתו בישראל בשבועות האחרונים הגיעו לארץ מהודו, שם נפוץ מאד הוריאנט המקומי המוגדר כמדביק הרבה יותר לעומת הגירסה המקורית של הנגיף. נתון זה ממקד בימים האחרונים את תשומת לב אנשי המקצוע במשרד הבריאות וגם מעורר דאגה.

עקב החששות לכניסת וריאנטים חדשים שונים של הנגיף ובמיוחד ההודי הוכן במשרד הבריאות מסמך הדורש לצמצם בתקופה הקרובה את כניסת זרים מתת היבשת וגם מאתיופיה, ברזיל, אוקראינה, טורקיה ומקסיקו, שבהן יש באחרונה עלייה יומית ניכרת של נדבקים-מאומתים חדשים.

לפי דיווח ב-Ynet, במסמך שהוכן במשרד הבריאות הודגש הצורך לצמצם כניסת זרים מהודו "עד למינימום", וכי האחריות לכך מוטלת על רשות האוכלוסין ומשרד החוץ. המסמך תובע לקבוע מכסות לעובדים הזרים מהודו, ועובדים זרים שחוזרים לישראל מהודו או מגיעים לכאן לראשונה יידרשו לבידוד במלונית לעשרה ימים, כמו גם סטודנטים זרים שמגיעים מהודו.

רמזים להתנהלות הזאת סיפקו ביומיים האחרונים ראש הממשלה ושר הבריאות. נתניהו התבטא: "אחת הדרכים למנוע הפתעות זה להדק במעטפת החיצונית שלנו. דנים בהן בנוגע גם ליחסי החוץ של ישראל עם כמה מדינות". השר אדלשטיין הביע במפורש דאגה מהוריאנטים ואמר שנבחנת אפשרות להדק את הבידוד של נכנסים ממדינות מסוימות, אך לא פירט.

אולם, נראה שהבעיה ההודית הזאת איננה רק של ישראל. הבוקר (ה') דיווח "ניו יורק טיימס" כי בשבוע שעבר נרשם בהודו שיא עולמי של נדבקים חדשים ביום אחד במדינה אחת 312,731 ובכך חלפה הודו על פני ארה"ב שבה ב-8 בינואר נקבע השיא העולמי הקודם 300,669. לפי דו"ח שבועי של ה-WHO, כ-40% מכלל הנדבקים החדשים בכל העולם נדבקו בוריאנט ההודי.

בדיווח ב"ניו יורק טיימס" הודגש כי בשבועות האחרונים ניכרת בהודו נסיקה בהתפרצות המגיפה ורבים מהנדבקים הם "קורבנות" של מפיצי-על בהתקהלויות המוניות לצד מחסור חמור בחמצן עבור בתי החולים ותורים ארוכים של אמבולנסים משתרכים מחוץ לבתי החולים כיוון שאין בהם מספיק מנשמים ביחידות טיפול נמרץ עבור חולים חדשים.

בשבוע שעבר גם נרשם בהודו שיא מתים יומי 2,104 ובממוצע 1,300 ביום, כאשר רק לפני חודשיים לפי דיווחי הרשויות במדינה זאת שיעור היה כ-100 ביום בממוצע.

מעל 132 מיליון הודים, מתוך אוכלוסיה של כ-1.4 מיליארד, חוסנו לפחות במנה אחת של התרכיב והרשויות מתלוננות על אספקה מקרטעת של החיסונים כך שלא יגיעו ליעד הרשמי שהציבו: מעל 300 מיליון מחוסנים עד תחילת הקיץ.

על פי נתוני משרד הבריאות, בחודש שחלף מאז הסרת מגבלות הכניסה לישראל, נחתו כאן כ-4,200 בני אדם מדי יום. כ-130 אלף הגיעו מאז 21 במארס ועד שלשום. רובם ישראלים, כאשר מהם 445 אובחנו כחולים מאומתים ימים אחדים לאחר כניסתם לישראל. בכל פברואר נחתו בארץ עשירית מנתון זה (13 אלף).

לפי נתוני מרכז השליטה של משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (ה') ב"הארץ", 52% מבין המגיעים היו בעלי דרכון ירוק, כלומר מחלימים או מחוסנים בשתי מנות בישראל ולכן לא נדרשו לבידוד.

כ-34 אלף מהנכנסים לארץ הגיעו מארה"ב, מתוכם כ-45 אותרו כחיוביים לקורונה. מטורקיה הגיעו 13 אלף – 61 מהם חולים, ו-8,500 הגיעו מצרפת – מהם 22 חולים מאומתים.

מהודו הגיעו 1,300 נוסעים, מהם 58 מאומתים – שיעור גבוה יחסית. רק  בשבוע שעבר הודיע משרד הבריאות כי אובחנו בישראל שבעה חולים בוריאנט ההודי של הנגיף. בשל מאפייניו אף עלה חשש שיהיה עמיד במידה מסוימת לתגובת המערכת החיסונית של מקבלי החיסון שבו משתמשת ישראל ואף מידבק יותר מיתר גירסאות הנגיף.

עדיין לא נמצאה דרך יעילה לבקרה הדוקה יותר על הנכנסים לישראל בכל הנוגע לצורך לשלוח אותם לבידוד במקרים של חשד לנשאות של הנגיף וכיצד לעקוב אחריהם כדי לוודא שימלאו חובה זאת.

נושאים קשורים:  הודו,  וריאנטים,  חולים מאומתים,  בידוד,  נגיף הקורונה,  משרד הבריאות,  חדשות,  19-COVID
תגובות