חדשות

שת"פ בינלאומי בתחום הדאטה הרפואי בין מרכזים רפואיים מובילים

מוסדות רפואה מובילים מישראל, ארה"ב, קנדה וברזיל מקימים רשת נתונים קליניים בינלאומית במטרה לפתח יכולות טיפול מתקדמות ומותאמות אישית | מנהל מרכז החדשנות ב"שיבא": "הרשת הגלובלית תשנה את כללי המשחק בתחום הבריאות"

ראשי הארגונים הרפואיים במעמד חתימת ההסכם. צילום: דוברות "שיבא"

הסכם ראשון מסוגו, לשיתוף פעולה בתחום הדאטה הרפואי, נחתם בשבוע שעבר בוושינגטון, ארה"ב, בין חמישה מרכזים רפואיים מהגדולים בעולם, ביניהם המרכז הרפואי שיבא בתל השומר. ההסכם נחתם בין "שיבא", בית החולים Mayo Clinic ורשת בתי החולים Mercy  בארה"ב, בית החולים Israelita Albert  Einstein בברזיל ורשת הבריאות האוניברסיטאית (UHN) בקנדה.

השותפים להסכם מקימים רשת להנגשת נתונים, אשר תאיץ הטמעת פתרונות מבוססי בינה מלאכותית על ידי שימוש בנתונים קליניים, במטרה לפתח יכולות טיפול מתקדמות ומותאמות אישית. שיתוף הנתונים יבוצע תוך שימוש בטכנולוגיות אבטחת מידע ושמירה על פרטיות מתקדמים, באמצעות פלטפורמת Mayo Clinic Connect המבוססת ענן שמאפשרת מחקרי דאטה קליני שמקורו משלוש יבשות, מבלי מתן גישה לנתונים עצמם. באופן זה, כל ארגון יעבוד עם מידע נרחב של נתונים בינלאומיים במטרה להאיץ מחקרים קליניים ולסייע בחדשנות רפואית.

עד לאחרונה, סוגים מורכבים של מידע רפואי, כמו רשומות רפואיות אלקטרוניות, נתוני רדיולוגיה ופתולוגיה, היו מורכבים לעיבוד. בנוסף, מגוון השפות מהווה מחסום משמעותי לאיחוד נתונים קליניים בקנה מידה עולמי. כעת, באמצעות שימוש באחסון מבוסס-ענן וטכנולוגיות מתקדמות לאבטחת מידע והגנה על פרטיות המטופלים, יונגשו נתונים קליניים מגוונים באופן שיאפשר את פיתוח כלי הבינה המלאכותית לטובת זיהוי מוקדם של מחלות והתאמה אישית של טיפולים עבור כל אחד מהמטופלים.

השותפים להסכם מאמינים כי חיבור גלובלי זה יבטיח כי הטכנולוגיות המפותחות על בסיס הפלטפורמה יביאו את בשורת ה-AI הקליני ויסייעו לחולים ורופאים בארץ ובעולם.

פרופ' איל צימליכמן, סמנכ''ל חדשנות וטרנספורמציה דיגיטלית ומנהל מרכז החדשנות ARC במרכז הרפואי שיבא, מסר: "אנו גאים ונרגשים להיות חלק מברית היסטורית אשר פועלת לשינוי עתיד הבריאות. יצירת רשת גלובלית אמיתית תשבור את מחסומי השפה ותאפשר הכללת אוכלוסיות מגוונות. אנו מממשים את הפוטנציאל של פתרונות AI כדי לחולל מהפכה בתחום הבריאות ברחבי העולם. הרשת הזו לא רק משנה את כללי המשחק, אלא גם מהווה פריצת דרך בעלת חזון לעבר שירותי בריאות מבוססי נתונים".

פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא, הוסיף: "בתור ארגון בריאות מוביל בישראל ובעולם, אנו מחויבים לטרנספורמציה וחדשנות בעולם הרפואה ברמה הגלובלית. שיתוף הפעולה ההיסטורי עם מוסדות בריאות אלה יוביל אותנו למטרה זו."

ד"ר ג'ון האלמקה, נשיא Mayo Clinic Platform: "כדי לשנות את שירותי הבריאות בעולם, עלינו להרחיב את רשת שיתוף הנתונים לכל יבשת. נעשה זאת תוך הגנה על פרטיות המטופלים, ציות לחוקים ולתקנות הבינלאומיים ושילוב ידע מכל שפה. שלושת המרכזים הרפואיים המובילים בישראל, דרום אמריקה וקנדה יהוו השראה ויפיצו את הבשורה למערכות נוספות כדי להצטרף אלינו למאמץ העולמי".

נושאים קשורים:  פרופ' יצחק קרייס,  פרופ' איל צימליכמן,  שיבא,  המרכז הרפואי מאיו קליניק,  דאטה רפואית,  הסכם,  חדשות
תגובות