חדשות

אושר בסל התרופות אך קבור במחסן: החיסון החדש לדלקת ריאות

משרד הבריאות לא הוציא הנחיות למתן החיסון "פרבנר 20" ומלאי החיסונים מחכה במחסנים ומאבד מתוקפו | משרד הבריאות: "טרם הפצת תדריך החיסונים, נבחנים היבטים משפטיים ולוגיסטיים"

חיסון חדש ומתקדם נגד דלקת ריאות בשם "פרבנר 20", שאושר לפני חצי שנה בסל התרופות, לא ניתן לחולים בשל עיכובים משפטיים ולוגיסטיים במשרד הבריאות. עלותו הכוללת - 3.368 מיליון שקל עבור כ-30 אלף חולים בשנה. על כך מדווחת מיטל יסעור בית-אור בישראל היום.

על פי הדיווח, החיסון מחכה על מדפי המחסנים ומאבד מתוקפו, שהוא כשנה. "יצוין שמדובר בכסף ציבורי שכבר עבר לקופות החולים בתמורה למתן החיסון", נכתב.

חיסון "פרבנר 20", נגד 20 זנים של חיידק הפנאומוקוק, צפוי להחליף את שני החיסונים (פנוימווקס ופרבנר 13) המשמשים כעת לחיסון חולים בסיכון. החיסון אושר בסל התרופות לבני 65 ומעלה, אך הוא אינו ניתן עדיין כי במשרד הבריאות טרם פרסמו את ההנחיות למתן החיסון במסגרת תדריך החיסונים.

העיכוב בפרסום ההנחיות מקשה על מעקב אחרי המטופלים ומפחית היענות לחיסון, צוין בדיווח. מנתוני תכנית המדדים הלאומית עולה כי ב-2021 רק כ-79% מבני 65 עד 74 קיבלו את חיסון הפנוימווקס. על פי משרד הבריאות, בשנת 2021 מתו בישראל 512 איש מדלקת ריאות כסיבה יחידה ו-5,491 מדלקת ריאות בשילוב מחלות נוספות.

פרופ' גליה יהב, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, המצוטטת בכתבה, אומרת כי "אין סיבה שאנשים ימשיכו לקבל חיסון שהוא פחות טוב. הכי נכון כרגע לתת את ה'פרבנר 20', שהוא הכי יעיל וגם מרחיק חיידקים מחלל הפה, כך שהוא מונע לא רק מחלה קשה אלא גם הידבקות".

בקופות החולים אישרו שהם ממתינים לנוהל משרד הבריאות כדי לספק את החיסון למבוטחים. משרד הבריאות מסר בתגובה: "עם קבלת המלצות ועדת היגוי בנושא החיסונים ובחינת ההיבטים הנוספים הנדרשים, צפוי לצאת עדכון לתדריך החיסונים עד לסוף החודש. טרם הפצת תדריך החיסונים, נבחנים היבטים משפטיים ולוגיסטיים".

נושאים קשורים:  חיסון לדלקת ריאות,  פרבנר 20,  משרד הבריאות,  פרופ' גליה רהב,  חדשות
תגובות
24.06.2023, 09:16

אשמח לעזרתכם בחיפוש: מאמר על ניסוי קליני מבוקר (RCT) של פרבנר 20, שהראה הפחתת אשפוזים all-cause (או תמותה). יש כזה?