ישראל במלחמה

עתירה לבג"צ נגד המתווה לקבלת סטודנטים לרפואה מחו"ל שגויסו

"דה מרקר": בעתירה שהגישה אם לבת פרדמיקית במילואים נטען כי המתווה אינו שוויוני, מקל משמעותית את תנאי הקבלה למי שנרשם ללימודים בחו"ל ומפלה בינם לבין מי שמבקשים ללמוד בארץ

חיילות במילואים, רצועת עזה, ינואר 2024. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

אם לפרמדיקית לוחמת בשריון במילואים, המשרתת בעזה, עתרה לבג"ץ נגד המתווה של דיקאני הפקולטות לרפואה המאפשר לקלוט בתנאי סף מקלים בפקולטות לרפואה בישראל סטודנטים שלומדים או רשומים ללימודים בחו"ל שגויסו למילואים.

על פי העתירה, המתווה, המקל על מי שנרשם ללימודים בחו"ל, מפלה בינם לבין מי שמבקש ללמוד בארץ. עדי כהן בדה מרקר מדווחת על העתירה שהוגשה נגד שר הבריאות אוריאל בוסו, המועצה להשכלה גבוהה, שר החינוך יואב קיש, ועד ראשי האוניברסיטאות, אוניברסיטאות תל אביב ובר אילן, האוניברסיטה העברית והטכניון.

האם טוענת כי בתה שלא שהצליחה עדיין להתקבל ללימודי רפואה בישראל היתה מתקבלת אליהם אילו היתה חלק מהסטודנטים הלוחמים שלומדים בחו"ל.

כפי שדווח בדוקטורס אונלי, מתווה פורום הדיקאנים בפקולטות לרפואה יקל על 88 תלמידי רפואה שלמדו בחו"ל והגיעו לארץ לשירות מילואים של 30 ימים לפחות, להיקלט בבתיה"ס בישראל בשנת הלימודים הנוכחית. המתווה מתייחס גם לסטודנטים שביקשו ללמוד בארץ אך לא התקבלו בשל נקודות בודדות.

לדברי האם, בתה סיימה שירות סדיר כפרמדיקית באוגוסט האחרון כ"מצטיינת נשיא". מאז השבעה באוקטובר היא מגויסת, ובין השחרור מצה"ל לתחילת המלחמה נאבקה להתקבל ללימודי רפואה בישראל. "אחרי עבודה קשה היא קיבלה 745 בפסיכומטרי. אלא שאת מבחן מו"ר־מרק"ם, שמהווה מסננת נוספת ושנויה במחלוקת לכניסה לאוניברסיטאות, היא עוד לא הצליחה לעבור". הבת התעקשה ללמוד בארץ למרות שללא ספק היתה מתקבלת ללימודים בחו"ל, ציינה האם.

על פי העתירה, המתווה "מקל באופן משמעותי את תנאי הקבלה של מועמדים שהתקבלו ללימודי רפואה בחו"ל, אף שאין מדובר באוכלוסיה שזקוקה לקידום בנגישותה לאקדמיה. למעשה, בהינתן העלויות הכלכליות הכרוכות בלימודי רפואה בחו"ל, סביר כי מועמדים אלה מגיעים דווקא ממגזר סוציואקונומי חזק, ולכן העדפתם פוגעת אף יותר בעקרון השוויון ומנוגדת לחוק זכויות הסטודנט".

עוד נטען כי ראוי לתת מענה לפגיעה בסטודנטים שלומדים בחו"ל וגויסו למילואים, אך "הנגישות ללימודים בכלל ולהכנה ללימודי הרפואה בארץ בפרט נפגעה גם עבור מגויסים שלא נרשמו ללימודים בחו"ל. העדפת מועמדים שבחרו ללמוד בחו"ל על פני אלה שבחרו להישאר בארץ לא רק שאינה חוקית או צודקת, אלא גם מייצרת תמריץ למועמדים טובים להירשם וללמוד בחו"ל, דבר שראוי להימנע ממנו גם למען המועמדים עצמם אך גם למען הרפואה והאקדמיה הישראלית בפרט ומדינת ישראל בכלל", נכתב בעתירה. האם מוסיפה ואומרת כי גם אם בתה לא תתקבל, "זה בסדר, כל עוד תנאי המשחק יהיו ברורים ושווים לכולם".

מפורום דקאני הפקולטות לרפואה נמסר: "נגיב במסגרת ההליך המשפטי, כמקובל, ולא באמצעי התקשורת". ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות תומך במתווה ומברך עליו בשל המענה המיידי שהוא נתן לסטודנטים שלמדו בחו"ל וגויסו. המשרד תומך בהגדלה ככל הניתן של מספר הסטודנטים לרפואה שלומדים באוניברסיטאות בישראל ופועל לשם כך מול המועצה להשכלה גבוהה ובתי הספר לרפואה".

נושאים קשורים:  לימודי רפואה,  עתירה לבג"ץ,  חדשות,  ישראל במלחמה,  סטודנטים לרפואה בחו"ל,  צו 8
תגובות
אנונימי/ת
12.01.2024, 10:02

זה במידה רבה התוצאה של הלחץ הבלתי נלאה להקל להקל להקל עם סטודנטים לרפואה מחו"ל שגויסו בצו 8, ללא גבולות. יש להקל, אך בהיגיון וללא פגיעה באיכות.
הלחץ של מנכ"ל משרד הבריאות, וציון חגי, שמתעסק בקבלת סטודנטים ללימודי הרפואה, שבכלל לא בתחום שלו