חדשות

תביעה ייצוגית נגד חברת טבע: "התרופה לצינון אינה אלא פלצבו"

התובעים טוענים: חברת התרופות לא עדכנה את הצרכנים ואת משרד הבריאות על אי יעילותו של פנילאפרין לטיפול בגודש, רכיב בתרופה "טבע קולד" (קולדקס) | "טבע" בתגובה: אין פגם בהתנהלות

אתר חברת טבע בכפר סבא. צילום יח"צ: סיון פרג

בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת טבע בטענה כי בניגוד להבטחת היצרן, התרופה "טבע קולד" (קולדקס) נגד צינון אינה מפחיתה גודש ולמעשה מדובר בפלצבו. על התביעה דיווח אתמול (א'), אור הדר במאקו.

התביעה עוסקת ברכיב פנילאפרין, שנכלל בתרופות שונות כמו גם ב"טבע קולד". בספטמבר האחרון החליטה הוועדה המייעצת של מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כי פנילאפרין אינו יעיל נגד גודש באף כשהוא ניטל באופן פומי.

עוה"ד אוהד תלרז ודוד סמואל שהגישו את הבקשה לתביעה ייצוגית מתייחסים לעלון לצרכן של התרופה, שמשווקת בישראל כבר משנת 1995, לפיו התרופה מיועדת ל"הקלה בתופעות ההצטננות, גודש בסינוסים ונזלת אלרגית המלווים בחום ובכאבים".

לפני קצת יותר משנה, ירדה "טבע קולד" מן המדפים. החברה טענה אז כי מדובר ב"הפסקת שיווק זמנית עד להודעה חדשה" בשל "סיבות תפעוליות". עם זאת, רישום התרופה במאגר התרופות של אגף הרוקחות במשרד הבריאות תקף עד לשנת 2031.

על פי הבקשה לתביעה ייצוגית, ממצאים רבים התפרסמו במהלך השנים בדבר חוסר היעילות של הרכיב פנילאפרין וחברת טבע יכלה בקלות להבין את זה לכל המאוחר בשנת 2009 ואז לפעול להורדתה מהמדפים. החברה, כך נטען, "התרשלה, הפרה את תקנות הרוקחים, הפרה את איסורי ההטעיה שבחוק הגנת הצרכן והתעשרה שלא כדין על גבם של חברי הקבוצה".

עוד מסבירים עורכי הדין כי "מוטלות חובות בחקיקה על בעלות הרישום של תרופות הרשומות בישראל, בהן 'טבע', לעדכן את ציבור הצרכנים ואת משרד הבריאות בדבר גילויים מאוחרים הנוגעים, בין השאר, ליעילותן של תרופות שאותן הן משווקות ומייצרות".

כפי שעולה ממסמך הוועדה המייעצת של ה-FDA, הוועדה לא מצאה פגם בטיחותי ברכיב והסוכנות לא החליטה על הורדת המוצרים מהמדפים. מעבר לכך, הרכיבים הנוספים בתרופות הצינון, כמו פראצטמול המיועד לשיכוך כאבים ולהורדת חום, וכלורפניראמין מלאט – אנטיהיסטמיני ונוגד אלרגיה, הם רכיבים שיעילותם הוכחה.

מחברת טבע נמסר בתגובה: "לא דבק פגם כלשהו בהתנהלותה של 'טבע'. עמדתה המפורטת של החברה בהקשר זה תימסר במסגרת ההליך המתנהל בבית המשפט".

ממשרד הבריאות נמסר כי "נכון לרגע זה ולמיטב ידיעתנו, לא התקבלה כל החלטה על ידי ה-FDA בנוגע לשינוי הסטטוס הרגולטורי של פנילאפרין. נציין כי גם הוועדה המייעצת ל-FDA שדנה בנושא וגם ה-FDA לא העלו חשש בטיחותי בשימוש בתכשירי פנילאפרין במתן פומי במינון המקובל".

נושאים קשורים:  תביעה ייצוגית,  חברת טבע,  טבע קולד,  קולדקס,  חדשות,  פנילאפרין,  פלצבו
תגובות